Graviditet og livet som mor

10 ting jeg har gjort for at afhjælpe graviditetsgener

Graviditetsgener, kan vi vidst godt blive enige om, er rimelig pain in the ass. Jep, vi får dem stort set allesammen og vi vil allesammen rigtig gerne af med dem! Så her kommer mine 10 gode råd imod graviditetsgener.

Når man ikke kan overskue andet end sofaen…
10 gode råd i kampen mod graviditetsgener
#1: Kvalmen

Jeg fik igennem mine første tre måneder, forfærdelig meget kvalme! Ad. Det eneste der hjalp mig igennem kvalmen, var små måltider og gåture i den friske luft! 
Mine små måltider bestod gerne af: Frugt, chips, ristet toastbrød med kyllingepålæg og masser af vand og sukkerfri saft.
Jeg fik også kvalme af at skulle drikke så skide meget mælk hele tiden, så jeg startede på kalktabletter i stedet og vupti, så forsvandt kvalmen da ifht. dét. Win Win… 
Derudover hjalp det mig at gå nogle ture i det fri, enten med hunden eller med Steffe under armen. Så fik jeg plads til at se og tænke på noget andet.

#2: Sur/syrlig smag i munden

Jeg fik sådan en rigtig sur eller syrlig smag i munden, som havde jeg spist en citron, flere gange dagligt. Denne gene, var nok en af dem, der irriterede mig allermest! Det hjalp ikke at børste tænder eller at spise noget mad, for efterfølgende kom den blot snigende igen. Det eneste der virkelig hjalp og stadig hjælper (Jeg får den nemlig stadigvæk. Øv), er tyggegummi! Jeg opbevarer det både i bilen, tasken og i lejligheden. Det kan bare ikke undværes!! Og det hjælper virkelig meget. 

#3: Bækkensmerter

Måske oplever du bækkensmerter i din graviditet og har allermest lyst til bare at ligge dig ned og have ondt af dig selv på sofaen. Få lidt varme i kroppen og hygge med en kop te. Og det kan da i nogle tilfælde også hjælpe.. Men.. 
Jeg vil klart anbefale enten at tage i svømmehallen eller starte til gravidyoga! Jeg har gjort begge dele. 
I svømmehallen føles kroppen meget lettere og derfor forsvinder tyngdefornemmelsen. Du får både motionere dine muskler lidt, så kroppen bliver stærkere, samtidig med at du slapper mere af i dine ledbånd. Virkelig lækkert! 
GravidYoga er helt klart også at foretrække, for her bliver du guidet igennem nogle stræk, som  hjælper på dine smerter i bækkenet. Det kan måske føles uoverskueligt til at starte med, men du burde gøre dig selv den tjeneste. Regelmæssig motion hjælper nemlig på flere af ens graviditetsgener!

#4: Migræne

Jeg har haft nogle skrækkelige migræneanfald igennem min graviditet og får dem desværre stadigvæk. De kloge siger, at mange gravide der før har haft migræne, lider mindre under deres graviditet. I mit tilfælde er det desværre helt omvendt. Hvad det skyldes, vides ikke rigtig, men mit gæt er på hormoner! De hysteriske hormoner..
Det eneste jeg har kunne gøre i disse situationer er, at ligge mig i et mørkt rum, iføre mig en sovemaske, drikke MASSERE af vand og slappe fuldstændig af.
Meditation kan hjælpe, men det er ikke sikkert at du kan holde ud at lytte til noget. Desværre har jeg ingen mirakelkur imod dette. Mit bedste råd er ro, ro og atter ro. Både på arbejde, hvis du kan og i dine tanker. Bekymringer kan virkelig tricke en ond migræne. 

#5: Hudkløe

Okey, den her skiller nok vandene, for jeg er ikke så fanatisk med, hvad jeg smører på min krop af produkter, under graviditeten. 
Hudkløe er oftest fordi din hud er mere sart og derfor tørrer ud, under graviditeten. Jeg bruger: Kokoscreme fra Bodyshop til 125, den store runde. Den har jeg altid brugt og min hud elsker den!
Se billede i bunden af indlægget eller tryk på linket her, for at købe din egen med det samme: https://www.thebodyshop.com/da-dk/krop/body-butters/coconut-nourishing-body-butter/p/p000014
Hvis du ikke er så glad for at anvende produkter med parfume eller andre kemikalske stoffer i, så vil jeg anbefale dig at smutte en tur i Normal. Jeg ved at de har en serie fra Sanex uden parfume og parabener. 

#6: Ligamentsmerter

Ligamentsmerter kommer du nok ikke uden om, men jeg har alligevel valgt det som et punkt, da man faktisk godt kan gøre noget for at undgå dem.
Jeg har ofte oplevet ligamentsmerter, når jeg vender mig i sengen. Derfor har jeg købt en lang pøllepude, som jeg kalder den, i lidl til 99 kr.
Den hjælper ved, at du ligger den i mellem dine ben og derved aflaster både ligamenterne og bækkenet. Den er sååååå dejlig og din kæreste kommer virkelig til at hade den! Haha.
Derudover skal du huske at rejse dig, fra liggende position, rigtigt. Du skal sørge for at dreje knæene ud til siden samlet, og så skubbe dig selv op med hjælp fra armene. På den måde aflaster du dine ligamenter samt mavemuskler. 

#7: Forstoppelse

Jeg har faktisk været så heldig, at jeg ikke har haft ret meget forstoppelse igennem min graviditet. Det skyldes at jeg sørger for, at drikke MASSERE af vand, hver eneste dag, får gået nogle ture, så maven kommer lidt i gang OG, meget vigtigt.. Så drikker jeg 2 tsk fulde HUSK, hver eneste morgen i et lille glas juice. Det gør underværker. Trust me! 

#8: Stakåndethed, svimmel og hjertebanken

De her tre graviditetsgener, har jeg særligt haft helt i begyndelsen af min graviditet. Jeg bor på 2 sal og det var en kamp at komme helt op af trapperne, uden at miste vejret. Pyha. 
Jeg fandt dog hurtigt ud af, at jeg faktisk ikke har en ret høj blodprocent! Derfor startede jeg på Jerntabletter, allerede i uge 7 og fik det meget bedre. Så sørg for at få tjekket din blodprocent. Måske er det derfor at du pruster derudaf. 
For at det ikke skal være løgn, så øgede jeg min dosis af jerntabletter i uge 15, fordi mit hjerte begynde at flimre. Det var enormt ubehageligt og ikke bare det almindelige graviditetssymptom, hvor hjertet slår nogle ekstra slag, ind i mellem. Heldigvis så hjalp det at få mere jern! Så virkelig.. Få tjekket din blodprocent!  

#9: Jerntabletter uden forstoppelse

Min jordemoder har anbefalet AminoJern, som er mere skånsomt for maven. Dem tager jeg hver aften inden jeg går i seng, for så ligger jeg ikke mærke til den kvalme, som kan opstå efterfølgende. Derudover har jeg jo fortalt, at jeg drikker HUSK hver dag, og det hjælper selvfølgelig også på, at jerntabletterne ikke gør mig forstoppet. 

#10: Den uoverkommelige træthed

Jeg HADER den her graviditetsgene. Når trætheden rammer, så rammer den virkelig hårdt. Der er bare ikke en skid at gøre. Vitterlig. Jeg har prøvet alt muligt og intet hjælper. Det eneste man kan gøre, er at overgive sig til trætheden og sove! Sove, sove og atter sove. 
Hvis du er ligesom mig, en type som hader at sove til middag og helst vil få noget ud af dagen, så vil den her gene drive dig til vanvid. Mit bedste råd er: Overgiv dig. Der er virkelig ingen vej udenom. 

Kokoscreme fra The Body Shop

Håber du kunne bruge nogle af mine fif til at håndtere dine egne graviditetsgener! Mine gener har ikke altid være søde imod mig, men jeg har forsøgt at bevare humøret trods alt. Alt det kan du læse mere om i dette indlæg: “Førstegangsgravid – hvad foregår der i min krop?” https://yazminsolarz.dk/foerstegangsgravid-hvad-foregaar-der-i-min-krop/

Du er velkommen til at kommentere på indlægget og evt. komme med dine egne gode råd, imod graviditetsgener. Jeg tager ihvertfald imod dem med kyshånd.  

Vi snakkes!
Yaz.

En kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *